fredag den 19. marts 2010

Opskrift: Grillede kyllingelår med southwest salsa


Flere billeder længere nede
 
Pyha sikke en uge...
Hjemvendt fra USA i søndags med en manglende nattesøvn i bagagen, og så på arbejde mandag morgen - det er ikke en god cocktail.
Det hjælper heller ikke på det at jeg ikke kunne se mit skrivebord for papirer, så den har stået på "arbejd' arbejd'" derhjemme også, mandag til onsdag.


Først i onsdags lykkedes det at få tid til at lave en ordentlig gang aftensmad til os, og det blev med lidt inspiration fra en af de to private middage vi var til i USA (mere om det i et senere indlæg) - nemlig en Southwest Salsa, og så med en gang grillede kyllinge over- og underlår til.
Southwest salsa er egentlig ikke en salsa i den forstand man normalt får den - altså som dyppelse til feks. tortillachips. Det er mere en slags salat hvor man så putter salsa i - men den er ikke desto mindre god, og nem at lave.

Jeg har taget udgangspunkt i den opskrift jeg fik af hende der lavede den vi fik i USA, og har så ændret en smule efter hvad vi lige havde og kunne få fat i. Det betyder så også at der er nogle amerikanske cup-mål i opskriften, men jeg har forsøgt at omsætte dem til antal grøntsager også.


Grillede kyllingelår:

Ikke så meget at fortælle om dem, andet end at de fik lidt over en halv time på gasgrillen, drysset med et Weberkrydderi vi købte over there.


Southwest Salsa
ca. 4 personer


1 dåse bønner (helst de små sorte, men da jeg ikke kunne finde dem i Superbest, brugte jeg chili-kidneybønner denne gang - vil dog forsøge at finde en pose af de tørrede sorte, så vi har dem en anden gang - dem kan Lækkermåsen også bedre forliges med end de større af slagsen)
1 dåse majskerner
½ cup hakket rødløg - svarer til ca. 1 løg
½ cup rød peber - svarer til ca. 1/3-½ peberfrugt, afhængig af størrelsen
½ cup orange peber - samme som ovenstående
1 avocado i tern
1 fed finthakket hvidløg
½ cup færdig eller hjemmelavet rød salsa, styrke efter ønske - ca. 1-1,25 dl (jeg brugte noget færdiglavet vi havde i forvejen)
8-10 små tomater i halve eller kvarte
1 lille fed finthakket hvidløg
1 spsk limesaft
1 tsk spidskommen
salt og peber


Alle ingredienser blandes sammen og trækker en time eller to i køleskab.

Konklusion:

Kyllingen var desværre ikke det store hit - eller dvs., Weber-krydderiet var der sådan set godt med spark i, men der var næsten ikke noget kød på kylle, og skindet blev heller ikke sprødt. Det er desværre noget jeg har haft en del problemer med på grillen. Så det er ikke lige en gang fjerkræ der går over i historien.
Men salsaen var god, og Lækkermåsen protesterede ikke engang over de store kidneybønner, så den bliver helt sikkert lavet igen. Der er lidt mere gods i, end i en almindelig salat, så jeg er glad for vi har stiftet bekendtskab med den. Der findes mange udgaver på nettet, også en del hvor man i stedet for den færdig salsa putter de rå ingredienser til salsa i, så den bliver mere crunchy - men hvis det skal gå hurtigt, er den her udgave en super løsning.

Billeder:

Bønner og majs til salsaen - når man er i USA skal man selvfølgelig have nogle cup-mål med hjem, så her ses 1 cup majs


Og en halv cup rødløg


Den næsten færdige salsa


De krydrede lår


De færdige lår


Min tallerken



Ingen kommentarer:

Send en kommentar