søndag den 3. april 2011

Produkttest: Bamix Superbox

Jeg har nu haft min Bamix Superbox i nogle dage, og har fået afprøvet den til nogle forskellige ting, så her kommer lidt info om mine erfaringer so far.


Piskeskive:

Mælkeskum

Det første vi skulle prøve for sjov da pakken kom i onsdags, var at piske minimælk til skum. Jeg havde ikke haft mælken i fryseren som det ellers anbefales, så den blev muligvis ikke helt så tyk og skummende som den kunne, men jeg var nu alligevel ret imponeret over hvor meget luft der kan piskes i.
Reelt ved jeg ikke helt hvad vi skal bruge det til, for ingen af os drikker kaffe, så det er i hvert fald ikke aktuelt som skum på kaffe-varianter - men nu ved vi da at det kan lade sig gøre.


Piskeskive med huller:


Mayonnaise

Jeg havde set videoen med Gordon Ramsay hvor han laver den ved at blande alle ingredienserne fra starten af, og det skulle jo også prøves her.
Lad os sige det sådan - at det gik IKKE godt. Der kan have været to problemer - for det første at jeg brugte pasteuriserede æggeblommer i stedet for friske (det har jeg det nu engang bedst med, når det skal spises rå), og at alle ingredienserne måske ikke helt havde samme temperatur da jeg gik i gang.
Det korte af det lange er, at blandingen slet ikke ville blive tyk, uanset hvor længe jeg piskede (og til sidst overskred jeg de 5 minutter den må køre ad gangen, så jeg turde ikke længere, da den var ved at blive lidt varm).
Jeg forsøgte at redde den ved at starte med en ny æggeblomme og så tilsætte først lidt af den tynde mislykkede blanding, og derefter frisk olie, men det lykkedes heller ikke.
Der går nok lige lidt tid inden jeg får mod på at prøve igen - jeg havde ellers set frem til at kunne lave en god mayo på omkring et minut, men jeg må tilbage til røremaskinen og piskefunktion - det har da i hvert fald virket indtil nu.
Er der nogen der har prøvet, og fået det til at virke med Bamix?

Multifunktionsblad:


Milkshake/smoothie

Jeg har frosset nogle godt-og-vel-modne bananer i skiver, så de er nemme at tage op til feks. en smoothie eller en banankage, hvis man skulle få lyst til sådan en - og morgenmaden i dag kom derfor delvist til at bestå af banankage en mellemting mellem en smoothie og en milkshake. Lidt fedtfattig jordbær/hindbær yoghurt, lidt minimælk og nogle bananskiver, i med Bamixen, og wupti, så var der en cremet, kold og sød morgendrik. Der skulle nok have været nogle isterninger i, eller mere frossen frugt hvis den skulle have haft rigtig smoothie-konsistens, så den var mere milkshake-agtig, men det gjorde nu ikke noget - smagen var der ikke noget i vejen med.
Multifunktionsbladet fungerer fint og kunne hakke bananskiverne i stykker uden problemer. Næste gang skal den sættes på prøve med isterninger også.

Pesto/dip

Jeg brugte også multifunktionsbladet til peberfrugtcremen tidligere i dag, og den klarede også uden problemer både peberfrugt og cashewnødder. En anden test jeg er spændt på, er næste gang jeg skal have lavet fetadip - om den også kan klare større stykker af fetaost.



Processor med pulverdisc:


Rør-flormelis


Processoren blev afprøvet til at lave hjemmelavet økologisk rørflormelis (kan man egentlig købe økologisk flormelis?) af lyst øko rørsukker.
Det fungerede fint nok - flormelisen der kommer ud af det skal måske ikke lige bruges til at lave frosting af, for den får selvfølgelig en lidt grumset lysebrun farve - men feks. til de chocolate lava cakes jeg lavede fornylig ville det fint kunne bruges, og også i en chokolade/kakaoglasur hvor farven ikke betyder så meget.
Den virker ikke helt så sød i smagen som almindeligt flormelis - men det vil nogen måske synes er en fordel.
Der er stadig meget at teste med processoren (nødder, mandler, chokolade, ost, krydderier osv.) - men pulverdiscen var det jeg var mest nysgerrig efter at se in action.

SliceSy/foodprocessor:

Snittede grøntsager

Jeg skal bruge lidt snittet grønt til aftensmaden i dag (som skal puttes i pitabrød), så det var passende at teste SliceSy foodprocessoren, som kan rive, snitte, skære, blende osv.
Jeg prøvede med hvidkål og agurk, og det blev ved det i denne omgang.
Jeg må indrømme at jeg ikke er så imponeret endnu - hullet til påfyldning er ret smalt, så hvidkål måtte skæres i ret smalle skiver for at kunne være der, og agurken måtte deles på langs - og så er spørgsmålet om ikke det var lige så hurtigt at gøre det med kniv på et skærebræt. Måske hvis den kan klare hele gulerødder kan det betale sig til feks en råkost - men ellers er jeg bange for at jeg ikke får brugt rive/snitte funktionen meget.
Jeg har heller ikke helt kunnet gennemskue om man "må" blende/hakke våde ingredienser i den med blenderkniven (feks til min uundværlige sommer-fetadip) - topdelen må ikke komme under vandhanen men kun tørres af med en klud, og jeg gruer lidt for de små rester af flydende ting der kan sætte sig fast i den - men det skal jeg vist have læst lidt mere om.

Det var testen i denne omgang.

I'll be back.

7 kommentarer:

  1. hold op du har været i gang ;) jeg synes at mælkeskummet er rigtig lækkert hvis du smider lidt halvfrosne hindbær i og evt et drys flormelis :) det er lækkert i sig selv eller som tilbehør til en tung chokoladekage

    SvarSlet
  2. Hej
    Jeg har brugt min Bamix mange gange til mayonaise. Jeg bruger også pasteuriseret æggeblomme. Kommer det hele op i samme bøtte og lader det stå ved stuetemperatur en times tid. Min erfaring er at man skal bruge et ret smalt glas og at man skal sikre sig at den får fat i bunden før den trækkes op. Men det tager under 30 sekunder at lave. PS jeg har også måtte kasserer engang imellem - når det hele ikke vil blive tykt. Men det hjælper ikke at piske mere hvis det først er gået galt.Men hold da op det er en god stavblender :-)Erland

    SvarSlet
  3. Line: Tak for forslaget, det må jeg prøve. Jeg synes også den fungerede godt til milkshake/smoothien, selvom der var andet i en mælken.

    Erland: Tak for din erfaring! Det kan godt være det bare har været temperaturen det har været galt med fra starten - og så måske at jeg kun havde én past. blomme i bunden - må prøve med to næste gang, selvom det giver noget mere mayo end vi normalt lige kan spise på nogle dage :-)

    SvarSlet
  4. vedr. mayo - Intet problem hvis man bruger pasteuriserede HELE æg altså æggeblommer + æggehvide.(der står i øvrigt også hele æg i opskriften fra Bamix) Æggehviden virker som emulgator.

    SvarSlet
  5. Anonym: Tak for tip - havde ikke lige set i Bamix' egen opskrift at der også skulle hvide i, men det må jeg overveje næste gang.

    SvarSlet
  6. jeg har fået sat piskeren omendt på stavblenderen og kan nu ikke få den af. Har du prøvet det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det har jeg godt nok ikke, så jeg tør ikke sige hvad du skal gøre for at få den af. Men jeg håber det lykkes! Hvis du er på Facebook, så find evt. Kitchen Playground derinde - det er Experisense der står bag, og det er dem der forhandler Bamix herhjemme, så det kan jo være de kan hjælpe dig.

      Slet