fredag den 17. februar 2012

Noget (faktisk en hel del) om at være nørdet med krydderiglas og krydderier - og så en anbefaling af tysk netbutik

*** OBS - DETTE ER ET INDLÆG FRA FEBRUAR 2012, SÅ GIVE-AWAY ER AFSLUTTET!***

---------------------
Der er to punkter hvor jeg i løbet af mit liv har følt mig lettere autistisk:

1. Bøger i min bogreol - de skulle tidligere stå i orden efter forfatternavn. Det har jeg opgivet igen.
2. Krydderier i min krydderiskuffe - her er jeg om muligt blevet værre med tiden.

Jeg har brugt jeg ved ikke hvor mange timer på at organisere, rydde op, om-arrangere, flytte rundt og gøre ved, og alligevel ender krydderiafdelingen altid i et uoverskueligt rod, selvom jeg har en ret stor skuffe til rådighed, og har navneskilte sat på toppen - OG har dem stillet op i alfabetisk rækkefølge.
Men med et udokumenteret antal forskellige glas og krukker i lige så mange forskellige størrelser og faconer, er det svært at holde orden.

Se selv her:


Men den tid er endegyldigt forbi.

Efter at have fyldt skabene op med Quattro Stagioni forrådsglas til næsten alle de tørre ting (Netto havde tilbud), og ensartede plasticbøtter til madrester i køleskab og fryser, som var nemme at stable (Netto var igen redningen), var turen kommet til krydderiskuffen.
Jeg havde udset mig nogle Droppar glas fra Ikea, som kunne fås til 10 kr. pr. stk. Det ville komme til at koste omkring 1000 kr.  For ja, jeg har næsten 100 forskellige krydderier, salt, bouillon, bagegrej, rubs osv. i skuffen.
Er jeg unormal på det punkt?

En tur til Ikea i Århus var imidlertid ikke nært forestående - og så var det jeg kom i tanke om en tysk netbutik, Gläser und Flaschen, som jeg stødte på for noget tid siden, og som vist nok handlede med glas og flasker.
Og det tror jeg da nok lige de gør.

De har det største udvalg af alle mulige glas og flasker (og også en del andet køkkenudstyr) jeg til dato er stødt på - og fragten er faktisk ikke afskrækkende.
Lækkermåsen sagde "KØB!" - så da jeg trykkede på knappen Kasse i indkøbskurven, var min ordre kommet op på næsten 40 kg. Det kostede 28 EUR til Danmark. Det kan man jo knap få transporteret 2 liter mælk for herhjemme.

Jeg var meget i tvivl om hvilken type glas jeg skulle vælge, og hvor store de skulle være. Dem jeg havde flest af i forvejen var nogle små apotekerglas der kunne rumme ca. 2 dl - men jeg savnede nogle gange mere plads til de krydderier jeg bruger mest.
Den firkantede facon kunne desuden rumme noget mere, uden at fylde mere i skuffen, så jeg endte ud med den her model, som rummer 312 ml. Godt og vel rigeligt til de 10 tråde saftran jeg har liggende, men perfekt til feks. paprika, løgpulver og salt.



For at være på den sikre side bestilte jeg 110 glas med kliklåg (det smarte er at der følger standard låg med de fleste glas og flasker man bestiller, men man kan selv vælge andre farver og typer efter ønske). Det skulle være rigeligt til skuffen plus det løse.
Desuden bestilte jeg 20 små flasker til feks. ekstrakt, i 2 forskellige størrelser, også med skruelåg. De passer fint til en lille værtindegave med feks. vaniljeekstrakt.

Endelig kom der en lille dejskraber i kurven (som jeg har manglet i lang tid, til at få alle de små glas tømt fuldstændig), etiketter til krydderiglassene (man kan downloade et gratis program hvor man kan lave teksten) og 3 "hældetude" til feks. olivenoliedåser

Desuden nogle små sprayflasker/forstøvere af plastic som kan rumme 12 ml, og som kan bruges feks. til parfumen i håndtasken, eller i madregi, til et strint eddike på salaten, hvis man lige føler behov for at tage sin egen eddike med i byen. Og så er der endda sådan en clip-funktion, så man kan sætte den fast i blusekraven eller bukselinningen.
Bare hvis man er bange for den bliver væk.





Og hvad kostede det hele så - den fyrstelige sum af 130,24 EUR - inkl. leveringen. Det blev omregnet til 1004 kr. Dvs. det samme som jeg skulle have betalt i Ikea, kun for 100 glas, uden de ekstra ting, og uden transportudgifter var regnet med - og så var Ikeas glas oven i købet mindre.
Så gider jeg godt handle i Tyskland.

Jeg sendte min bestilling torsdag den 9. februar om aftenen.
Fredag den 10. kom der en mail om at bestillingen var afsendt, og der var et GLS tracking nummer med, så jeg kunne følge pakken.
Jeg var som et lille barn juleaften, og glædede mig hele weekenden til der kom bud fra det tyske.
Mandag var den stadig undervejs fra Tyskland, men tirsdag var den endelig med bilen ud fra Århus depotet.
Og der blev status ellers ved med at stå resten af dagen.
Så jeg måtte væbne mig med lidt tålmodighed og ringede til GLS onsdag morgen for at høre om de kunne se noget som jeg ikke kunne se ud af tracking nummeret.
Konklusionen var at chaufføren vist "bare" ikke var nået ud til mig, men de regnede helt sikkert med at den kom ud onsdag.
Det gjorde den heldigvis også. Ellers er jeg ikke sikker på jeg kunne have sovet onsdag aften.

Er jeg unormal når køb af krydderiglas kan være højdepunktet på en uge? (Okay jeg ved godt det er 2. gang jeg nævner det med unormal, så jeg er selv ude om det hvis nogen siger ja. Knock yourselves out).
Jeg har det jo nok med køkkengrej som Lækkermåsen har det med elektriske dimser og dutter.
En lettere afhængighed kan godt være tilfældet.

Videre til udpakningen, som kom til at tage sin tid - alle glassene var sirligt pakket ind i to lag indpakningspapir, og alt var tip-top i orden. Der var endda to stykker chokolade i posen med de små dele jeg havde bestilt.
Og faktisk havde de også sendt 2-3 ekstra låg med til hver type glas og flasker - et godt træk i min bog.

Om tirsdagen havde jeg skrevet en mail til firmaet for at spørge hvor mange pakker der var på vej, for jeg havde fået to tracking numre, men ifølge GLS oplysningerne vejede de kun ca. 20 kg i alt, og min ordre viste næsten 40 kg. Jeg fik svar næsten med det samme at det bare var en "tilfældig" vægt der var sat på, og at alt var ok.

Så alt i alt en meget stor og klar anbefaling af Gläser und Flaschen - meget hurtig og fin service, og enormt meget thumbs up til at de var i stand til uden videre at levere 110 stk. af den samme type glas.
Den er jeg ikke sikker på var gået hos Ikea.
Siden er kun på tysk, men jeg vil mene man godt kan klare sig med sit bedste folkeskoletysk. Det er billederne der tæller mest.

For at gøre en mega-lang histore en smule længere (jeg kan kun beundre hvis du er nået så langt - men hvis du hænger på lidt endnu, er der måske en lille belønning for dine anstrengelser), så vil jeg selvfølgelig gerne vise billeder af resultatet.
Men først sådan som køkkenet så ud undervejs:


Jeg havde først etiketterne klar dagen efter, så der skulle holdes godt styr på hvilken rækkefølge glassene kom ned i, og hvad der var i hvilket glas.








Men slutresultatet var det hele værd - I give you, the new and improved spice drawer:















Jeg er allerede superglad for resultatet, og det går som en leg med at finde de rigtige krydderier.
Jeg tør slet ikke tænke på nogensinde at skulle bo i et andet køkken, hvor der ikke er lige så god plads til at være krydderi-nørd...

Hvis du er nået så langt, så kan jeg fortælle at jeg bestilte 5 af de små sprayflasker og 3 af hældetudene, men så mange har jeg ikke brug for. Så hvis du synes at du absolut må have mulighed for at have din yndlings-eddike (eller parfume) med i byen, eller hvis du godt kunne bruge sådan en hældedims til olieflasken, så smid en kommentar senest fredag den 24. februar kl. 18, og fortæl hvilken dims du helst vil have - så udlodder jeg én af hver og trækker to vindere.

Nej det er ikke verdens største give-away, men der er jo heller ingen der siger den skal koste en formue hver gang.

For at gøre dette indlæg komplet, kommer her en liste over de ting der pt. befinder sig, eller som kommer til at befinde sig i skuffen (derudover er der nogle rubs og salt/peber blandinger, men dem har jeg ikke taget med).
Jeg søgte i adskillige lister for at få den komplet med hvad jeg kunne få brug for, men syntes der manglede lidt i dem alle sammen, så måske nogen kan bruge min til noget.

I betragtning af at alle glassene skal flyttes en tak hvis jeg kommer i tanke om at købe et nyt krydderi der starter med A, så var det rarest at få rigtigt fra starten.

allehånde
amchur
anis
appelsinskal
aromat
bagepulver
basilikum
BBQ/grill (købt - bliver hjemmeblandet når engang portionen er brugt op)
birkes
brændenælde
bukkehornsfrø
cajun/creol (hjemmeblandet)
cayennepeber
chili - chipotle
chili - flager
chili - jalapeño
chili - lime
chili - stærk
chili - sød
citrongræs
citronskal
citronsyre
dild - blade
dild - frø
enebær
estragon
fajita (hjemmeblandet)
fem krydderier
fennikel - blade
fennikel - frø
garam masala (købt - men kunne godt tænke mig selv at lave den engang)
granatæble
gurkemeje
gyros (hjemmeblandet)
hvidløg
hjortetaksalt
ingefær
kafir lime
kanel - hel
kanel - stødt
kardemomme - kapsler
kardemomme - stødt
karry
kebab (købt - men laver selv den næste portion)
kommen
koriander - blade
koriander - frø
kørvel
lakrids - rod, hakket
lakrids - rå (Johan Bülow)
lakrids - engelsk (helt fint pulver fra T.I. Krydderier)
laurbær
løg
løvstikke
merian
muskat - blomme
muskat - nød
mynte
natron
nellike
nigella
oregano
ostepulver (købt i USA - indeholder sikkert en masse underlige ting, men nu er emballagen smidt ud, så det kan jeg heldigvis ikke se - og den smager godt på feks. popcorn)
paella (farvestof)
paprika - almindelig
paprika - røget (af den rigtige slags - ikke den med røgaroma i)
pasta (glasset er pt. tomt, men når jeg har fået dechifreret det tomme Santa Maria glas jeg har stående, bliver der nok blandet en portion - det skal ostepulveret feks. også bruges til)
peber - hvid
pebermix
persille
pommes frites (købt, men bliver også hjemmeblandet engang)
potaske
rosmarin
safran
salvie
sellerisalt
sennep - brun
sennep - gul
sennep - pulver
sesamfrø
spidskommen - frø
spidskommen - stødt
taco (hjemmeblandet)
tandoori masala
timian
tzatziki
vinsyre

bouillon - and
bouillon - vildt
bouillon - svin
bouillon - okse
bouillon - høns
bouillon - grønt
(primært Oscar økologisk pulver)

Du har næsten fortjent en ekstra præmie hvis du har læst hele indlægget igennem og er nået helt herned, så jeg giver en pose hjemmeblandet tacokrydderi til en af dem der skriver ordet TACO i en kommentar. Samme frist som ovenstående, senest fredag den 24. kl. 18...

84 kommentarer:

  1. Skynder mig at skrive TACO! Sikke da et udvalg!
    Kan godt have lidt samme mani, dog ikke med lige så store mængder. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Bianca, du må jo også gerne være med i lodtrækningen om de andre ting, hvis du skriver hvilken dims du helst vil have - altså medmindre du kun er interesseret i taco-mixet :-)

      Slet
    2. Hvor er du sød Heidi. :)
      Syns altså det er lidt fedt at det ikke kun er mig, der mener tingene SKAL være på en bestemt måde. Manden er ved at blive sindsyg over mig indimellem.
      Tænkte bare at jeg kun ville byde ind på en ting, men vil da på opfordringen skynde mig at sige sprayflaske ;)

      Slet
    3. Her er jeg så heldig at jeg bliver bakket helt op mht. mit køkkengrejs-fix - han syntes vist nærmest det var på tide jeg gjorde noget ved det (men så kan han jo også bedre forsvare at bruge penge på sit fix - elektronik :-))

      Slet
    4. Haha. Ja der har du nok en pointe ;)

      Slet
  2. Vildt projekt der... det ligner jo en hel lille hær du har i skuffen nu hehe

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjønne: Ja det ser ret voldsomt ud, og jeg havde også nogle betænkeligheder ved om skuffen kan holde til det. Men det må bare komme an på en prøve. Jeg mærker det jo nok hvis skuffen falder ned over mine tæer næste gang jeg åbner den...

      Slet
  3. det der er meget ambitiøst, hatten af for dig!!! Det ser godt ud! TACO skynder jeg mig at sige. Og oliespray vist nok osse thi hi - god weekend
    KH Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tante Sød: Tak - og godt du havde fanget begge dele :-) (jeg ved dog ikke om sprayen duer til olie, eller om det er for tykt, men det må næsten komme an på en prøve)

      Slet
  4. TACO :-)

    Kunne da også godt tænke mig at vinde den lille sprayflaske, og hvis jeg ikke gør må jeg selv til lommerne og tømme webshoppen :p

    SvarSlet
    Svar
    1. Madnørden: Det er noteret! Er ret sikker på du skal have den store pung op af lommen hvis du skal tømme deres butik, for jeg tror deres lager er megastort, når de fra den ene dag til den anden kan levere 110 glas af samme slags :-)

      Slet
  5. Fantastiske glad, kan især godt lide, at de er firkantede i bunden. Vil da rigtig gerne have en omgang TACO krydderi, meget gerne også opskriften.

    SvarSlet
    Svar
    1. lene: Ja det er super med den firkantede facon, det gør at pladsen bliver udnyttet optimalt og at der er plads til mere.
      Opskriften på krydderiet kan du finde i Opskrifts-oversigten hvis du søger på taco krydderi :-)

      Slet
  6. Hahaha, Heidi.... FANTASTISK :)
    Det fede ved blogverden er jo, at der er fuld forståelse for din krydderifettich...
    Ærgrer mig lige nu over, at jeg ikke fik bestilt sammen med dig.
    Men jeg siger TACO og hældetud

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne: Det er jo det - hvis ikke jeg skulle kunne springe ud af skabet i dette forum, hvor skulle jeg så :-)
      Jeg skal nok sige til i lidt bedre tid næste gang jeg bestiller, så du har en chance for at få kigget!

      Slet
  7. Haha - TACO! :p

    Jeg synes faktisk det var et interresant indlæg. Jeg er først nu, her på mit snart 26 år, ved at opdage krydderiernes verden. I min familie har andre krydderier end salt/peber, paprika og allround nærmest været bandlyst. Så er det er en helt ny verden der er ved at åbne sig op for mig. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eeyorenyk: Jeg kender det godt, hjemme fra mine forældre - der blev også sjældent brugt andre end de krydderier du nævner. Måske derfor det er så fedt at have så mange nu :-)
      (P.S. Husk at skrive igen hvis du vil være med i en af lodtrækningerne!)

      Slet
  8. TACO! TACO TACO! (nu er jeg vist med, ikke???) *G*


    Og nej, Heidi, du er ikke en freak eller en nørd eller en skør kugle - i så fald er jeg også. Men måske er du en (krydderi)pulverheks?! ;-)
    Mit nørderi var dog i forhold til min CD-hylde. Kan huske min kæreste grinede højt og længe af den hylde, hvor alle lydboksene stod, sirligt i en pæn og lige række, ordnet alfabetisk efter kunstnerens efternavn. Men når man har en stor samling, så vil man altså godt kunne finde dem hurtigt!!! ;-) Og så skal vi slet ikke tale om mad - for her kan det være crucial at finde det rigtige pulver hurtigt! Fx i wokretter og den slags.....

    Jeg er SÅ misundelig på den skuffe og de flotte glas! Ser VILDT godt ud! :-D
    Ja, de tyskere er sgu effektive må man sige...

    SvarSlet
    Svar
    1. HvD: Lidt heks er man vel altid.
      Jeg har også været nørdet med cd-hylden - dengang jeg havde sådan en. Dog ikke lige så meget som en eks-kæreste, som godt nok ikke havde dem stillet i alfabetisk rækkefølge, men som til gengæld havde et kartotek over hvordan han fandt dem. Men han havde også mange, så det havde været dødens pølse at skulle flytte rundt på dem, hver gang han købte en ny.

      Slet
  9. Herligt indlæg, og sikken et flot resultat. Jeg er nok lidt misundelig på den krydderiskuffe :-)

    Go' weekend

    /Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Lotte: Tak - jeg er også rigtig glad for den.
      God weekend til dig også!

      Slet
  10. Vildt imponerende krydderisamling og hvor blev den flot med de nye glas. Og rigtig smart at have dem i en skuffe i stedet for et skab, hvor man altid skal flytte rundt på det hele for at få fat i de bagerste krydderier. Nu ved jeg, hvad jeg skal stræbe efter på krydderiområdet - bl.a. lyder hjemmelavet TACO rigtig godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne: Tak skal du have - det er ren luksus at have sådan en skuffe til rådighed, og jeg ved som nævnt heller ikke hvad jeg skulle stille op i et køkken uden den plads til rådighed. Så jeg satser nok bare på at blive boende her, til jeg ikke er i stand til at lave mad længere :-)

      Slet
  11. :-) jeg er ret sikker på, vi alle er lidt nørded på et eller andet plan, dit plan er så krydderier, men ihh guder jeg misunder dig din nye skuffe, sådan en vil jeg oz ha'
    TACO og hældetud

    SvarSlet
    Svar
    1. Mini-hakkeren: Ja mon ikke alle madører er nørder inden for et eller andet. Krydderier er så heldigvis et af de emner man kan gå helt amok med, da der findes så mange slags :-)

      Slet
  12. TACO :) og en lille sprayflaske.

    Jeg er dybt misundelig.... måske jeg skulle bestille glas til min kagekrymmelskuffe - det ville bestemt pyntet!! :)

    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. KageKonen: Det kan jeg bestemt kun anbefale - og nu har du da i hvert fald et link til hvor der findes glas - "en masse" (på fransk).
      :-)

      Slet
  13. Hvordan holder du styr på holdbarhed på de forskellige krydderier? Eller er det overvurderet? :-/

    SvarSlet
    Svar
    1. Kasper: Indrømmet - holdbarheden er ikke noget jeg går voldsomt meget op i. Jeg mener ikke umiddelbart at sådan nogle tørrede krydderier bliver for gamle. Højst kan de miste noget smag, men det er jo ikke sådan at de mugner eller tørrer fuldstændig ind og forsvinder. Hvis de mister smag, skal der bare bruges lidt mere - og så er de hurtigere væk så der kan komme nye forsyninger i.
      Nu fylder jeg heller ikke alle glassene helt op - kun med de ting jeg i forvejen køber i ½ eller hele kg (som feks. løgpulver, hvidløgspulver, paprika, oregano, rosmarin og den slags) - som nævnt i indlægget har jeg kun en lille bitte portion safran i det glas, og der kommer ikke mere i, før det er brugt.
      Jeg ved ikke om det gav mening :-)

      Slet
  14. Åh jeg er så misundelig! altså sådan virkelig.. :O Jeg må vist have fat i de andre blogpiger og lave en ordre! jeg vil gerne byde ind med TACO og sådan en sprøjtedims :) Det er ikke frimærkesamlingen, men krydderisamlingen du kan invitere hjem og se ;) ej jeg er misundelig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Line: Ha ha du har ret - hvis jeg havde været single, var det det jeg skulle score på (problemet er bare at det nok kun ville imponere en virkelig madnørd, og jeg vil egentlig gerne have køkkenet for mig selv :-))

      Slet
  15. Jeg kan kun sige, at jeg også må ind og bestille krydderiglas, min krydderi skuffe ser ud som din gjorde før Makeoveren. Gider du skrive hvad hjemmesiden hedder?

    Og selvfølgelig TACO og hældetud...

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette: Jeg har linket til butikken inde midt i indlægget, men kan godt forstå hvis det forsvinder i mængden af ord :-) Så du får linket her: https://glaeserundflaschen.de/

      Slet
  16. Fantastisk indlæg. Sikke en orden, jeg er meget imponeret!
    Hermed skriver jeg ordet TACO, og hældetud

    SvarSlet
    Svar
    1. Katrine: Tak skal du have, og det er noteret!

      Slet
  17. Hahaha ... hvad snakker du om TACO. Det her indlæg må da blive din topscore. Super fedt tip med glasene og jeg er sindssygt imponeret af din krydderiskuffe og din krydderiliste er for vild! Jeg er så misundelig på alle dine chilier og nysgerrig hvad er amchur??
    Efter at have læst dine kommentarer hos Himmelske Kager er du nok nødt til at lave et indlæg om dit fede køkken. Jeg er allerede igang med at bygge den vildeste køkken op i min fantasi. Please!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. SS: :-) Amchur bliver brugt i det indiske køkken - det er lavet af umodne/grønne mangofrugter, som bliver tørret og derefter pulveriseret. Det smager sødt/syrligt og bruges feks. i curries og gryderetter.
      Jeg har faktisk kun fået det brugt en enkelt gang (vist nok en slags curry hvor tomat skulle koge ind med amchur), men drømmer hele tiden om at få mere gang i det indiske køkken - det kan være det kommer nu, hvor amchur'en ikke længere ligger i et fjernt skab i baggangen!

      Jeg tænker lige over det med køkken-indlægget - har faktisk overvejet det før om man kunne få gang i en slags vis-mig-dit-køkken i blogland, men kan ikke helt blive enig med mig selv om det er for "meget". (Og der er uden tvivl mange med et federe køkken end vores)...
      Så det er lige i overvejelses-bunken indtil videre.
      Men hvis bilen en dag forvilder sig til Viborg, så er du velkommen forbi :-))

      Slet
    2. jeg giver klart lyd fra mig, hvis bilen kommer i nærheden af Viborg. Og jeg er frisk på en omgang vis-mig-dit-køkken.
      Måske noget med 2*3 fotos af det bedste og værste. Plus et snapshot af køleskabet

      Slet
  18. Ej, Heidi, du har da den vildeste krydderiskuffe! Tusind tak for det helt geniale tip med de glas. Du kan godt regne med, at jeg ender med en lignende løsning, for der hersker kun kaos i mine krydderi-kasser (ja, for jeg har jo ikke ret mange skuffer i mit skodkøkken!). Jeg morede mig kongeligt undervejs i indlægget - har fundet en ligesindet autist :-) Kh Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Camilla: Det var bestemt så lidt - super hvis du kan bruge det! Du har jo da i hvert fald chancen for at planlægge hvordan det skal være fra bunden af, inden i får lavet de endelige tegninger.
      Godt der findes andre autister derude - så føler man sig ikke så alene :-)

      Slet
  19. Flot, flot krydderiskuffe - jeg er vild misundelig og så lige TACO og hældetud ;-) Kirsten
    gyldenloev@c.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Kirsten: Tak, jeg ville også hige efter sådan en skuffe hvis ikke jeg havde en :-)

      Slet
  20. Respekt :-)
    Både for din krydderiskuffe, at du har en hel skuffe bare til det, og til det lange men interessante og hyggelige indlæg :-)
    TACO og hældetud.

    Fra Linda som er LIDT misundelig...

    SvarSlet
    Svar
    1. Linda: Mange tak - jeg er glad for du syntes om det :-)

      Slet
  21. Jeg må bare sige respekt, TACO og hældetud...;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne: Og jeg siger tak, og det er noteret :-)

      Slet
  22. Hej Heidi,

    først 1000 tak for din fede blog - har lavet mange af din opskrifter. Specielt tak fordi du ville dele din oplevelse - det må have taget lang tid - med dine glaskøb i Tyskland. Meget spændende. jeg har netop været inde for at bestillle 50 glas.
    Mange hilsner
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte: Tusind tak for de pæne ord - skønt at vide at du kan bruge noget af det!
      Super at du også kunne bruge tippet med glassene. Jeg blev også rigtig glad da jeg i sin tid fandt linket til dem, for jeg synes der mangler et sted herhjemme, hvor man kan få mange forskellige størrelser og former (ellers har jeg bare ikke fundet det endnu). Og så gør det jo ikke noget at de også er ret billige, selvom man skal betale for fragten til Danmark.

      Slet
  23. Heidi - tak for indlæg.
    Jeg har også bestilt de runde etiketter - hvordan printer du disse ud med tekst?
    Det undrede også mig hvor billigt fragten var.
    God søndag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte: Hvis du går ind på hjemmesiden under den etiket du har købt, skulle der gerne være et link til et gratis program du kan hente, og der står også hvilken type skabelon du skal bruge til netop den etiket. Dem jeg købte er de runde marmorerede her: http://glaeserundflaschen.de/Etiketten/zum-Beschriften/Etiketten-rund-40-mm-beige-marmoriert-20-Blatt-A4.html og der står at skabelonen hedder BHG-4040.
      Programmet er på tysk så det kræver lidt kundskaber - men det er det jeg har brugt :-)

      Slet
  24. Lækker krydderiskuffe :) kunne godt tænke mig at smage det der TACO, og den der olie tud lyder rar :)

    SvarSlet
  25. jeg ville gerne skrive TACO, men synes pludselig det er synd for dig at du skal lave så meget tacopulver, så bliver din krydderihylde jo helt tom (as if) men jeg klæste faktsik hele smøren *host overspringshandling host* og NØD det.

    SvarSlet
  26. Camilla og Sisse-Sofie: Mange tak for jeres kommentarer! Desværre er dette indlæg over et halvt år gammel, så give-away'en er afsluttet forlængst.
    Men i kan jo altid lave en portion taco krydderi selv ud fra opskriften :-)

    SvarSlet
  27. Jeg eeeeelsker din sirlighed og sans for orden i så "små" ting som krydderier! Glæder mig til jeg får et større køkken med plads til sådanne herligheder;o)

    KH Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Linda: Tak skal du have :-)
      Jeg elsker også selv at få styr på sådan nogle ting og have orden i (mad)sagerne.
      Håber du får et køkken med den nødvendige plads!

      Slet
  28. Jeg ville lige høre hvordan flaskerne er at bruge. Du nævnte at du overvejede at købe nogen fra IKEA. Godt du ikke gjorde det, for lågene sidder elendigt på og man føler lidt, at alt kan falde ud hvert øjeblik. Så hvordan er dine flasker? Er det ordentlige låg?

    Mvh Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Louise: Godt for mig at jeg valgte de tyske glas - træls for dig at du valgte Ikeas!
      Lågene på de tyske glas er fine - de kan dog ikke drejes så forfærdelig meget, så man skal lige være sikker på de får ordentligt fat, men så er der heller ingen problemer.

      Slet
  29. Men hvad hed den tyskehjemmeside?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ditte: Der er linket til den i indlægget - https://glaeserundflaschen.de/ :-)

      Slet
  30. Jeg læste dit indlæg i Samvirke og blev straks inspireret til at gøre nogle køb :-)
    Meen nu sidder jeg med en ordre jeg ikke kan betale uden at det koster mig en formue (da banken jo tager en mindre formue for en bankoverførelse til udlandet). Hvad gjorde du?
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Malene: Åh det kan jeg helt ærligt ikke huske - jeg ved ikke om de tog imod betalingskort dengang, men hvis ikke, så har jeg muligvis overført beløbet via udlæg fra mit arbejde. Gebyret fra en firmakonto er vist noget lavere end fra privatkonto, når man overfører til udlandet.
      Beklager jeg ikke kan hjælpe yderligere, men jeg kan ikke huske mere :-(
      Håber du finder ud af det alligevel!

      Slet
    2. Ok tak for dit hurtige svar. Jeg "graver" videre ;-)

      Slet
    3. De tager PayPal, så det er gået i orden :-)

      Slet
    4. Super, jeg er glad for det lykkedes :-)

      Slet
  31. Ja jeg har jo ikke modtaget noget endnu, men det er bestilt. Også etiketterne.
    Nu har jeg "leget" lidt med programmet, men kan umiddelbart ikke finde ud af, at lave forskellige etiketter. Printede du en eller tolv ud af gangen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der må jeg altså blive dig svar skyldig - jeg brugte PC dengang men har Mac nu, så jeg har ikke programmet installeret længere. Noget siger mig dog at jeg også bøvlede lidt med det - men jeg printede i hvert fald ikke 12 af hver ud, så meget er jeg sikker på.
      Håber du finder ud af det - ellers findes der måske en skabelon i Word eller noget, som kan i samme størrelse?

      Slet
  32. Sødeste heidi
    Er lige faldet over din blog fordi jeg ledte efter appelsinkys! OG møder så din fantastiske blog om krydderi skuffen. Her gik jeg og troede jeg var sær, og finder en der har en skuffe 98% magen til min, OG Oscars, som jeg sværger til, fantastisk!!
    Hvis du vil høre om min yndlings peber hedder den Chisuan peber, og smager fuldstændig skønt, aromatisk, og styrken er ca som alm sort peber. Genial i mange retter især asiatiske, jeg er forkælet med "fru Hurup" butik i Lyngby, med alt i teeer, krydderier og udstyr . men har også set det andre steder findes både i pulver og som
    korn.
    🌺 Tak for dit skønne indlæg, og jeg læste det hele.....nu vil jeg smile lykkeligt resten af dagen 💚😍

    SvarSlet
    Svar
    1. quiltepen: Tusind tak for din besked! Fantastisk at der er andre der har noget der er næsten magen til :-)
      Jeg må indrømme at jeg er ikke gået så meget op i peber, kun i den grad at jeg køber hele korn så vi selv kan kværne, og så køber jeg økologisk fingerpeber. Det er super at stille på bordet til at drysse på maden. Men hvis tiden og energien engang kommer, så vil jeg prøve at dykke mere ned i den verden også.

      Rigtig god weekend til dig :-)

      Slet
  33. Hvordan har du lavet etiketterne

    SvarSlet
    Svar
    1. Lone: Via et program der kunne hentes på siden jeg købte glassene - etiketterne er også købt hos dem.

      Slet
  34. Nu har jeg haft gemt dette link siden du udgav det på bloggen, da jeg vidste at det nok var den bedste løsning i vores hjem også....
    I dag skete det så endelig... 60 glas og låg på 212ml + 10 på 50ml og lidt ekstra er bestilt. :D

    Vores skuffe er desværre kun lidt over 8cm i højden, så jeg kunne ikke få større, hvilket nok til nogle krydderier havde været bedre, men....

    Til gengæld vil jeg i morgen slæbe alle bøtter og poser ud - lave et dokument med alle de nødvendige... - og så vil jeg skære dem ud (er den lykkelige ejer at en maskine der kan skære i folie mm)... manden mente at vi skulle gravere det ind, meeen ;)

    Så kort sagt - tak fordi du lavede dette indlæg dengang - for inden da havde jeg længe søgt rundt omkring efter gode ideer... - og forgæves.

    SvarSlet
  35. Annika: Tak for din kommentar, det er fedt at du kunne bruge tippet med glassene! Og fantastisk ide med at indgravere navn på, det havde da været ultimativt cool, må du godt hilse din mand og sige :-)
    Jeg er stadig lykkelig for min skuffe, selvom den er blevet en anelse mere rodet siden indlægget blev lavet - der er kommet nye krydderier til som jeg ikke har fået lavet glas til, men mon ikke der kommer en oprydning på et tidspunkt. I hvert fald er det nemmere at overskue end poser osv. - også selvom glassene måske er lidt mindre. Om ikke andet får du nok skiftet ud i dem lidt oftere end mig :-)

    SvarSlet
  36. Jeg har lige bestilt glas og etiketter fra Gläser und Flaschen, og jeg glæder mig til at få styr på ikke mindst TACHO og mine andre krydderier.
    Jeg sender dig før og efter billeder og sender en med de krydderier jeg har men som ikke er på din super fine krydderiliste.

    Glædelig Jul og Godt nytår
    //Kenneth

    SvarSlet
    Svar
    1. Valeur: Jeg vil meget gerne se billeder af før- og efter, så det er du velkommen til at sende på mail, sammen med din liste over krydderier. God fornøjelse med det, og rigtig god jul til dig :-)

      Slet
  37. Hej :.)

    Vil spørger om der kan være plads til en teske i dem ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tami: Det kan der sagtens - jeg har lige målt åbningen på glassene og de er ca. 4,5 cm. Vores spiseskeer og alle vores måleskeer kan også gå ned i :-)

      Slet
  38. Super fint! Er mærkaterne laminat eller bare almindeligt mat "skrive"papir? :)
    Og holder de sig pæne efter et par års madlavning og fedtfingre?

    SvarSlet
    Svar
    1. Lea: Tak :-)
      Mærkerne er almindeligt klæbende label-papir, købt samme sted som glassene. De kan godt tåle en meget let aftørring, men selvfølgelig ikke alt for meget vand hvis man printer dem med blæk.
      Der er jo faktisk gået 4 1/2 år siden jeg lavede dem, og de holder sig forbavsende pæne, synes jeg. Selvfølgelig skal man være obs på ikke at lade dem ligge/stå ved siden af en gryde der bobler over med tomatsauce, men jeg har dem jo i en skuffe, og passer på ikke at lade dem ligge og flyde så de bliver plettede. Så jeg synes de holder sig rigtig fint i mit køkken :-)

      Slet
  39. En lykkelig mand, - TAK. Jeg har netop forsøgt at bo sammen med en krydderiglad kvinde. Skufferne var fulde af alle mulige dåser, uden overblik :-(( - men jeg var glad for krydderierne.
    Nu kan jeg bruge dit system til at finde den indre "autist-fred"

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha :-) - jeg er glad for at jeg kunne hjælpe dig med at finde din indre autist-fred (som jeg også selv har brug for). Det er fantastisk med sådan et overblik :-)

      Slet
  40. Der er sket en del siden sidst i julen 2015.
    Jeg har bl. a. fået styr på mine krydderier, så jeg vil gerne sende dig billeder, lister og skabeloner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Valeur - jeg har ikke haft adgang til min konto i lang tid, så jeg ser desværre først din besked nu.
      Hvis du stadig har lyst til at sende det du nævner, er du velkommen til at gøre det på hejdi@fiberpost.dk :-)

      Slet
  41. WAUW!! ❤️❤️❤️
    Jeg er vist i himlen... ♥️
    Fik et lille kick ud af den fantastiske, nyorganiserede krydderi-skuffe. LÅÅÅÅVE it!
    Hvordan går det nu her, efter nogle år, med at holde det? Kan glassene tåle opvaskemaskine?

    SvarSlet
  42. Hej R.Kildegaard
    Tak for din besked - glad for jeg kunne give dig et lille kick :-)
    Det går stadig godt med skuffen - der bliver skiftet lidt ud i indholdet, og nye ting kommer til (som jeg ikke lige får lavet de runde etiketter til, men så bruger jeg i stedet Dymotape), så jeg er stadig enormt glad for skuffen.
    Glassene kan sagtens tåle opvaskemaskine - der har i hvert fald ikke været problemer de gange jeg har haft dem i.

    SvarSlet