tirsdag den 5. juni 2012

Opskrift: To slags appelsinis - fedtreduceret med kondenseret mælk, og appelsinsorbet med mousserende vin



De sidste appelsiner fra årets Kreta-tur skulle bruges - og selvom (eller nærmere pga.) vi er gået lidt i slanke-mode, i hvert fald på hverdage, så havde jeg bare en craving efter is. Og i særdeleshed efter appelsinisen med kondenseret mælk som jeg lavede sidste sommer.
Men sådan en is på kondenseret mælk er jo en halv-fed sag, som Klidmoster fornylig har dokumenteret her.
Hun har allerede forsøgt sig med at reducere mængden af fedt ved at udelade fløde, og kun bruge mælk som supplement til den kondenserede mælk. Hun brugte letmælk - jeg tænkte, det må kunne lade sig gøre at bruge skummetmælk i stedet, for at få fedtprocenten endnu længere ned.

Som tænkt, så gjort.
Jeg tog udgangspunkt i appelsinisen fra sidste år, og erstattede simpelthen al fløde og sødmælk med skummetmælk. Derudover fik jeg så brugt både appelsinekstrakt og tørret appelsinskal for at give lidt ekstra smag.
Desuden prøvede jeg denne gang at koge appelsinsaften ind, som foreslået i den opskrift jeg oprindeligt fulgte fra Amanda's Cooking, for at intensivere appelsinsmagen lidt.

Men vi er ikke færdige endnu, for jeg havde også lyst til sorbet - ikke fordi der just er nogen sommervarme der giver trang til læskende desserter - men det er længe siden jeg har lavet sorbet, og jeg plejer godt at kunne lide appelsinvarianten, når jeg køber sorbet, så det måtte prøves.

Jeg fandt en opskrift på blodappelsinsorbet hos Ezra Pound Cake, hvor der kun bruges saft, sukker, citron og mousserende vin - ingen vand eller æggehvide.
Jeg erstattede bare blodappelsin med almindelig appelsin, og så var det det - meget nemmere sorbet findes vist næsten ikke.


Appelsinis - fedtreduceret med kondenseret mælk:
ca. 1/2 liter


3½ dl friskpresset siet appelsinsaft 
½ ds (200 g) sødet kondenseret mælk 
1/8 tsk tørret pulveriseret appelsinskal
2½ dl skummetmælk
½ spsk vaniljeekstrakt
2 tsk appelsinekstrakt


Appelsinsaften koges ind i en gryde ved medium varme til der er ca. 1 1/2 dl tilbage. Den kondenserede mælk og
 tørret appelsinskal hældes i gryden, og blandingen koger videre ved svag varme i ca. 10 minutter. Tag gryden af varmen og lad blandingen afkøle, evt. over et isbad.
Bland mælk, vaniljeekstrakt og appelsinekstrakt i en skål. Når appelsinmælken er let afkølet, blandes de to ting sammen, og afkøles helt i køleskab eller over isbad - gerne natten over, så ismassen kan nå at trække smag (jeg brugte dog lyn-metoden med isbad, da det skulle gå lidt hurtigt).

Hæld blandingen i ismaskinen og frys den iht. instruktionerne - frys isen færdig i en lukket beholder.




Appelsinsorbet med mousserende vin:


3 3/4 dl appelsinsaft
ca. 3/4 - 1 dl sukker (afhænger af hvor søde appelsinerne er, så smag dig frem)
1 spsk citronsaft
3 spsk sød mousserende vin (jeg brugte en Verdi spumante med hyldeblomst)


Hæld appelsinsaft, sukker, citronsaft og mousserende vin i en skål og lad det stå til sukkeret er opløst - pisk lidt i det ind i mellem. Det bør tage max. en halv time.
Lad evt. blandingen køle helt af i køleskab eller over isbad, og hæld den i ismaskinen og frys den iht. instruktionerne - frys isen færdig i en lukket beholder.


Konklusion:


Hold nu op altså, det var bare smagen af Kreta, sommer og sol.
Isen på kondenseret mælk var faktisk endnu bedre end sidste års fuldfede udgave, så jeg tror det er slut med at bruge fløde og mælk der er federe end minimælk, sammen med den kondenserede.
Den nåede godt nok ikke at fryse fuldstændig færdig inden den skulle spises (vi inviterede os selv på aftensmad hos nogle venner samme aften og medbragte bla. isen som kompensation), men konsistensen var cremet og lækker, og man har ikke den fedtede fornemmelse i ganen, som is med fløde godt kan give. Den smelter hurtigt - men det må kunne løses med enten cremodan eller Melatin, som jeg vist snart skal have fat i.
Sorbeten... wauw sikke en frisk, skøn og læskende sommeris! Den bedste appelsinsorbet jeg nogensinde har fået - den er lidt løs i konsistens og smelter også ret hurtigt, så det var lidt svært at lave pæne kugler, men det må cremodan eller Melatin igen kunne hjælpe med. 
Smagen var perfekt, intet mindre.

11 kommentarer:

  1. Dejligt med flere is og sorbet opskrifter:)
    Din sorbet skal væl ikke køle helt af i køleskab
    bliver jo ikke varmet op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du godt have ret i - men jo koldere blandingen er, jo hurtigere går det i ismaskinen, så det var egentlig derfor, især hvis man bruger en ismaskine uden kompressor, som ikke kan køre ubegrænset.
      Men har man haft både appelsiner og vin i køleskabet, så er det ikke nødvendigt :-)

      Slet
  2. Åh er du vimmer de ser lækre ud de is! De må prøves :)

    Hilsen en ny fast læser.
    Tjek gerne min blog ud også: www.fristeriet.blogspot.com :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Maria: Tak skal du have, og velkommen til - jeg kan kun anbefale begge is, og får sådan lyst til at lave mere :-)

      Slet
  3. okay,det var det du tænkte på:)Har ni is mask.med kompressor.Selvfølgelig anderledes med en uden.Elsker dine is-sorbet opskrifter:):):)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - jeg vil også gerne forsøge med flere sorbet-opskrifter, især hvis der kommer noget der ligner en sommer!

      Slet
  4. Åh skulle stå en istedetfor ni.Er vist lige gået for hurtigt da jeg skrev.
    Ja det har du ret i-sorbet er jo helt perfekt når der er varmt.Skal lave den her med appelsiner:)
    Har du nogen erfaringhed af en super god nougat is:)Findes ikke her i landet hvor jeg bor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej jeg har aldrig prøvet at lave nougatis selv - det hører ikke lige til favoritterne, hverken hos mig eller gemalen, så der har ikke været anledning til det. Men måske man skulle prøve en gang, for at se om den hjemmelavede kan omvende os :-)

      Slet
  5. Hej Heidi.

    Den lyder godt nok lækker, og ser lækker ud :-) Har svært ved at tage mig sammen til at lave is, har ingen ismaskine, det må jeg prøve at gøre noget ved. Din is minder mig om en to-stribet Irma is jeg købte for år tilbage m. appelsinsorbet og youghurtvanille, den var bare god :-)

    Vh Lykke

    SvarSlet
    Svar
    1. Lykke: Tak, begge is er virkelig lækre. Jeg kan kun på det kraftigste anbefale at anskaffe sig en ismaskine (om det så er med eller uden kompressor) - jeg har heller aldrig gidet lave det før jeg fik en maskine, men nu elsker jeg det :-)

      Slet
  6. Hej
    I får lige min opskrift på superlækker nougatis.
    Nougatparfait
    Nougat
    100 g sukker
    100 g mandler eller hasselnødder
    Parfait
    5 dl piskefløde
    100 g sukker
    6 æggeblommer

    Nougat: Rist nødderne i ovnen 10 minutter ved 200 grader. Karamelliser sukkeret i en flad gryde. Vend de endnu lune nødder forsigtigt i karamellen. Smør nougaten ud på en smurt bageplade og lad den køle af. Når den er kold, knuses den med en kagerulle.
    Parfait: Pisk æggeblommer og sukker grundigt til en lind, hvid grød. Pisk fløden stiv og vend den forsigtigt i æggesnapsen. Tilsæt den knuste nougat. Hæld parfaiten i en 1-liters-form og frys den i 4-6 timer.
    Hilsen Hanne

    SvarSlet